Korepetytorzy – jak przygotować interesujące lekcje?

Kwiecień 13, 2008

Przygotowanie interesujących zajęć nie jest takie proste. Jeśli jednak włożysz w to trochę wysiłku i skorzystasz z zawartych w poniższym artykule wskazówek, nie jesteś bez szans.

(1) Wykorzystaj materiały wizualne

W celu przełamania rutyny polegającej na stosowaniu standardowych metod prowadzenia lekcji typu “pytanie-odpowiedź”, powinieneś skoncentrować się na przedstawieniu informacji w sposób jak najbardziej kompletny i atrakcyjny. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie materiałów wizualnych, takich jak: zdjęcia lub krótkie filmy (jeśli dysponujesz odpowiednim sprzętem). Uczeń zapamięta z takich zajęć o wiele więcej niż poprzednio i nie będzie zmuszony do robienia wyczerpujących notatek podczas lekcji.

Słowo ostrzeżenia: lekcja nie może zostać oparta wyłącznie na materiałach wizualnych – w przeciwnym razie Twoje zajęcia staną się zbyt chaotyczne i uczniowie odniosą wrażenie, że ich zbywasz. Upewnij się również, czy sprzęt z którego będziesz korzystać na lekcji działa prawidłowo. Tak czy inaczej, powinieneś przygotować “plan awaryjny” w przypadku, gdy na przykład witryna internetowa z której zamierzałeś skorzystać na lekcji będzie nieczynna.

(2) Używaj przykładów z życia

Kiedy to tylko będzie możliwe, staraj się przytaczać przykłady “z życia wzięte”, które zobrazują temat prowadzonych przez Ciebie zajęć. Nie ma nudniejszych lekcji niż te oparte wyłącznie na teorii. Każdy nauczyciel, któremu zależy na przygotowaniu interesujących zajęć, powinien znaleźć jak nawięcej przykładów nawiązujących do omawianego tematu. Dzięki temu uczniowie szybciej pojmą o co chodzi i zaczną dostrzegać związek pomiędzy teorią a praktyką.

(3) Prowadź zajęcia z humorem

Kolejna ważna wskazówka: unikaj zbytniej powagi, szczególnie w przypadku lekcji z młodszymi uczniami. Postaraj się odpowiednio modulować głos, aby nie uśpić słuchaczy. Również lekcje pozbawione jakichkolwiek osobistych komentarzy zostaną odebrane jako nudne, nieciekawe i prowadzone z dystansem zarówno do tematu, jak i uczniów.

Nie namawiam do sypania żartami przez cały czas, ale wtrącenie jakiejś uwagi opartej na humorze sytuacyjnym może rozładować atmosferę i zmniejszyć stres, a dowcipne odpowiedzi i komentarze pomogą Ci utrzymać kontrolę nad uczniami. Musisz tylko pamiętać, aby nigdy nie żartować z samych uczniów lub ich błędów. Ta zasada obowiązuje wszystkich nauczycieli, nawet tych, którzy są zaprzyjaźnieni ze swoimi uczniami.

(4) Przełam rutynę

Nawet najlepiej przygotowane zajęcia okażą się nudne, jeśli przeprowadzasz je ciągle w ten sam sposób. Przełam rutynę – jeśli jest ciepło, zabierz uczniów do parku. Możesz również przygotować zajęcia oparte wyłącznie na źródłach z Internetu. Opracuj kilka tematów i poddaj je pod dyskusję zamiast kolejnej lekcji gramatyki. Chyba już wiadomo o co chodzi…

(5) Bądź zorganizowany

Przygotowanie interesujących lekcji nie opiera się wyłącznie na doborze odpowiednich technik nauczania. Chodzi o kurs jako całość. Jeśli po prostu przygotowujesz się z lekcji na lekcję, uczniowie wkrótce doznają wrażenia chaosu i będzie im trudno zrozumieć w jakim kierunku zmierzasz.

I znowu jedno ostrzeżenie: nie możesz zaplanować całego kursu co do sekundy. Zbyt sztywne plany zajęć mogą być równie nużące, co ich brak. Jeśli nauczyciel jest zbyt przewidywalny, uczniowie szybko zaczynają ignorować przekazywane przez niego treści po prostu dlatego, że wiedzą jak dalej potoczy się lekcja.

(6) Pomagaj w zrozumieniu tematu zamiast powtarzać fakty

Ostatnia wskazówka dotyczy Twojego podejścia do problemów z jakimi borykają się Twoi uczniowie. Zamiast próbować wtłaczać im na siłę wiedzę do głowy, postaraj się wytłumaczyć “jak to działa”. To przyniesie o wiele więcej korzyści i, co ważniejsze, może pomóc uczniom dorównać reszcie klasy.

Suche fakty są nudne i tak naprawdę nie można ich zrozumieć, kiedy się nie wie jak je ze sobą połączyć. Poza tym, uczeń ma z nimi do czynienia w szkole, Twoja rola polega na tym, aby mu je wytłumaczyć. Jeśli Ci się uda, zajęcia staną się satysfakcjonujące zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich uczniów.

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl – żródła darmowych artykułów do przedruku.

O autorze

Paulina Wardolska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: